Interview: Ruben van der Meer

20 mei 2022 8:30

Periodiek interviewen wij een vrijwilliger van onze mooie vereniging. Op deze manier zetten wij iemand in het zonnetje die veel voor onze club doet en laten we onze leden kennis maken met de waardevolle mensen die achter de schermen druk zijn met onze club draaiende te houden.

Dit keer interviewden wij Ruben van der Meer. Ruben is een van die stille helden op de achtergrond. Coördinator O13, trainer 13-3(zoon speelt daar niet) & onderdeel van het wedstrijdsecretariaat.

interviewplaatje.jpeg

Stel jezelf kort even voor

Ruben van der Meer (niet die van de Lama’s). Vader van Kian en Juno die allebei bij SV Diemen voetballen. Al weer 51 jaar jong en nu zo’n 11 jaar Amsterdammer.

Wat is jouw rol als vrijwilliger bij sv Diemen?

Ik train de JO13-3, ben coördinator van de O13 en ik doe daarnaast het wedstrijdsecretariaat met Andrea en Rene samen.

Wat vind je leuk aan jouw werk als vrijwilliger?

Dat je het samen met de andere vrijwilligers mogelijk maakt dat iedereen lekker kan voetballen. Omdat mijn kinderen voetballen, ben ik nu wat meer gericht op de jeugd. Ik vind het altijd erg mooi om al die bedrijvigheid en voetbalplezier doordeweeks en in het weekend op de velden te zien.

Wat vind je er minder leuk aan?

Ik kan niet zo goed tegen mensen die SV Diemen niet als vereniging zien waarin we samen proberen iedereen zo goed en leuk mogelijk te laten voetballen. Mensen die teveel met zichzelf of hun eigen kinderen bezig zijn en het vanzelfsprekend vinden dat alles voor ze geregeld wordt. Als vrijwilliger vind ik het wel eens moeilijk om daar mee om te gaan.

Wanneer ben je vrijwilliger geworden?

Vrij snel nadat mijn zoontje ging voetballen. Dat zal ergens in 2016-2017 geweest zijn.

Hoeveel tijd kost het je per week?

Op het moment best wat. Door corona zijn relatief veel wedstrijden die verplaatst worden of afgelast en daardoor is het wedstrijdsecretariaat best druk. Andrea is daarbij werkzaam in de zorg en heeft  daar haar handen vol. Daarom komt er nu wat meer op mijn bordje. Ik denk dat ik alles bij elkaar minstens 10 uur per week met SV Diemen bezig ben.

Wat is de mooiste herinnering die jij hebt aan sv Diemen?

Dat was het seizoen waarin ik als teamleider, samen met Dragan, met JO11-5 in de 2e reeks kampioen geworden ben (vlak voor de 1e lockdown). Dit was na een spannende competitie en met een team waarin iedere speler voor elkaar gelijk was. Of je nu goed of minder goed kon voetballen. Iedereen deed mee en hoorde er bij. Dat was echt een hele leuke groep met dito ouders. Zo hoort, wat mij betreft, jeugdvoetbal te zijn. Willen winnen, maar vooral samen beter worden en plezier hebben.

Heb je zelf gevoetbald? En zo ja, waar?

Tijdens mijn studententijd heb ik gevoetbald bij studentenvoetbalvereniging ‘The Knickerbockers’. De grootste voetbalvereniging in Groningen. Daar heb ik mooie tijden beleefd als aanvoerder van TKB Twaalf. Ik heb nogal lang over mijn studie gedaan en ik geef altijd deze club daar de schuld van ;-)

Veel te gezellig daar!

Daarnaast heb ik nog een jaartje bij UVV in Utrecht mijn ‘carrière’ afgebouwd. Dit was bij een team met oud Knickerbockers. Ook erg gezellig, maar na een seizoen met veel blessureleed was het toen wel mooi geweest.

Wat is je favoriete voetbalclub?

Dan zeg ik toch SV Diemen. Het betaalde voetbal (vooral de top) neemt zichzelf tegenwoordig veel te serieus en het draait helaas alleen nog maar om geld. Ik vind dat clubliefde en competitief willen zijn zeker iets moois heeft. Tegelijkertijd heeft het echter ook iets engs. Zeker als mensen niet meer kunnen relativeren. Supporters die anderen gaan bedreigen of staan te juichen, omdat een foute investeerder miljoenen in hun club steekt, maken mij misselijk.

Ik geniet vooral van clubs die een duidelijke visie hebben en daar ook altijd hun keuzes op baseren. Ik kijk graag naar voetbal. Ik hou van combinatievoetbal, dus ik kijk vooral naar teams die dat spelen en aan hun visie vasthouden. Ook in slechte tijden.

Wie is je favoriete voetballer?

Andres Iniesta.. op dat ene doelpunt na dan… Meesterlijke techniek en briljant inzicht, maar zonder kapsones en vooral normaal gebleven. Daarnaast is hij nog wijnboer ook, en dat past mooi bij mijn hobby.

Wat zijn je hobby’s?

Ik hou er van om van een glas wijn te genieten en dan niet wat betreft kwantiteit, maar de kwaliteit. Ik ben echt geen kenner, maar mijn vrouw komt uit Zuid Afrika en de schoonfamilie woont in een wijngebied. Ik vind het prachtig om daar te gaan proeven bij de verschillende wine-estates en dan een flesje te kopen van de wijn die ik het lekkerste vind. Op die manier wijn proeven en daar genieten van de omgeving is prachtig. Helaas hebben we nu al een tijdje niet die kant op kunnen gaan, dus nu open ik hier elk weekend een bijzonder flesje en doe ik net of ik daar zit :-).

ruben.jpg