Interview: Eddy van Bentum

15 januari 2021 9:00

Periodiek interviewen wij een vrijwilliger van onze mooie vereniging. Op deze manier zetten wij iemand in het zonnetje die veel voor onze club doet en laten we onze leden kennis maken met de waardevolle mensen die achter de schermen druk zijn met onze club draaiende te houden.

Dit keer interviewden wij Eddy van Bentum. Eddy is al jaren voor vele nieuwe leden de eerste persoon met wie ze in aanraking komen. Hij maakt ze wegwijs binnen onze club en brengt ze op de hoogte van onze normen en waarden.

interviewplaatje.jpeg

Stel jezelf kort even voor

Mijn naam is Eddy van Bentum en ik ben 52 jaar oud. Mijn vrouw en ik hebben een zoon van 24 en een dochter van 19 en ik woon sinds 1993 in Diemen centrum.

Wat is jouw rol als vrijwilliger bij sv Diemen?

Momenteel ben ik de afdelingscoördinator van de JO8.

Wat vind je leuk aan jouw werk als vrijwilliger?

Het leuke aan het vrijwilligerswerk bij sv Diemen, is het samen met al die mensen die zich op wat voor manier dan ook inzetten voor de club, ervoor te zorgen dat wij een goed draaiende vereniging zijn. Een vereniging waar iedereen lekker kan voetballen of gezellig een wedstrijdje komt kijken. Een club waar iedereen zich thuis voelt en graag komt.

Ook de contacten die je krijgt en onderhoudt met spelers en hun familie is mooi. Omdat de vereniging alleen maar met vrijwilligers werken, zijn wij vaak afhankelijk van ouders/familie die de taak van teamleider en/of trainers van het team van hun kind op zich nemen. Mijn taak is dan om deze mensen wegwijs te maken in het verenigingsleven. De gebruiken en gewoontes van sv Diemen bij te brengen. Ik begeleid ze en sta ze bij waar nodig.  Ik breng ze in contact met andere teamleiders en trainers binnen de club.

Ik evalueer regelmatig samen met de teamleiders en trainers even kort hoe het gaat. Verder organiseren wij afdelingscoördinatoren, minimaal 1 of 2 per seizoen, een bijeenkomsten voor de trainers en teamleiders per leeftijdsafdeling. Hier leren wij elkaar vaak wat beter kennen en kunnen wij ervaringen met elkaar delen.

Wat vind je er minder leuk aan?

De minder leuke dingen zijn als kinderen of ouders zich niet aan de regels houden of zich zelfs misdragen. Dan proberen wij dat met de speler/persoon en/of ouders te bespreken en daar goede afspraken over te maken.

Wanneer ben je vrijwilliger geworden?

Ik ben als vrijwilliger begonnen toen mijn zoon bij sv Diemen ging voetballen. In de eerste jaren was ik teamleider en hielp wel vaak bij ons grote jeugdtoernooi. In 2007 werd ik benaderd door een van de leden van de jeugdcommissie. Omdat ik toch al veel op de club aanwezig was, vroeg hij mij of ik niet wat meer voor de vereniging wilde betekenen. Na een goed gesprek, heb ik er toen voor gekozen om coördinator van de, toen nog, F pupillen (JO8 en JO9) te worden. Later heb ik er ook nog even de JO10 bij gedaan. 3 leeftijden werd mij op een gegeven moment toch te veel. Tegenwoordig hebben wij voor elke leeftijdsgroep een eigen coördinator, waardoor het alleen maar makkelijker wordt en je niet de aandacht hoeft te verdelen over een (te) grote groep.

Hoeveel tijd kost het je per week?

Het kost mij gemiddeld per week ongeveer 2,5 uur. Ik probeer om zo vaak mogelijk op woensdagmiddag tijdens de trainingen op de club aanwezig te zijn. Hier maak ik meestal even een praatje met de trainers, teamleider, mensen van het jeugdbestuur, technische commissie en mede coördinatoren. De overige contacten gaan tegenwoordig ook via de app.

Wat is de mooiste herinnering die jij hebt aan sv Diemen?

Wat ik de mooiste herinnering bij sv Diemen vind? Dat zijn er zo veel. Ik denk vooral aan de gezelligheid en het plezier wat wij er met zijn allen aan beleven. Teams en spelers die zich overtreffen, zelfs bij het scoren van het enige doelpunt bij een wedstrijd waarbij ze op grote achterstand staan. Familie en toeschouwers die staan te juichen als kleine kinderen scoren of een wedstrijd winnen en ga zo maar door.

Heb je zelf gevoetbald? En zo ja, waar

Ik heb vroeger zelf bij DJK (tegenwoordig Fortius) gevoetbald. Ik ben daar toen op mij 19e gestopt met voetballen.

Wat is je favoriete voetbalclub

Mijn favoriete voetbalclub is voor mij als Amsterdammer uiteraard Ajax maar, sv Diemen is mijn club.

Wie is je favoriete voetballer

Mijn favoriete voetballer op het moment is Frenkie de Jong. Mooi hoe hij steeds weer wat beter wordt bij Barcelona. Vroeger was mijn favoriete voetballer Frank Rijkaard, wat een geweldige voetballer.

Wat zijn je hobby’s?

Mij hobby is uiteraard sv Diemen. Verder vind ik het ook heerlijk om met mijn vrouw naar de camping in Noordwijk te gaan en dan lekker bij een strandtentje in de zon te zitten. Ook ga ik graag met vrienden naar een leuke wedstrijd kijken en daarna een lekker biertje te drinken in de kantine of in de Arena.

eddy.jpg